I dag har Hennig-Olsen Is en markedsandel på 44 prosent og kniver i toppen sammen med Diplom-Is. Sjefen sjøl mener at oppskriften på suksess handler om ungdommelig nysgjerrighet og evnen til å se framover, samt en kompromissløs holdning til kvalitet.
– Vi er nyskapende og jakter alltid trender. Stillstand er farlig, da blir vi tatt av konkurrentene.
Samtidig er det viktig å skape egne is-merkevarer, som Haaland-isen.
– Sønnen min Anders jobbet iherdig for å lande denne avtalen. Han er riktignok United-fan, men tok en for laget, og vi var rimelig fornøyde da vi fikk signert avtalen.
Hva betalte dere for signeringen?
– Ha ha, det var ikke billig, men jeg har troa.
– Det er likevel risiko, innrømmer han. Satser man høyt, vet man ikke hvor ballen lander. Noen ganger treffer man mål, andre ganger går det åt skogen.
– At vi våger å ta noen sjanser er likevel avgjørende, men jeg håper vi har hellet med oss i år.
2023 var «greit nok», men 2022 var ille, forteller han. Da ble det investert i et nytt prosessanlegg til over 100 millioner, og var mye krøll i innkjøringen. Maskinen oppførte seg ikke som tenkt, og Paal får fortsatt klump i magen når han tenker på telefonen fra kollegaen. «Nå kjører vi is for millioner rett i søpla», sa han.